maandag 7 mei 2012

Sinatra

Je bent grasmaaier, dus maai je gewoon volgens je maaischema. Dat er net een dag eerder een megafeestje in de stad is geweest, en het gras nog bezaaid ligt met plastic, blik en papier, is niet jouw probleem. Dan maai je gras én Koninginnedag-troep fijn tot een handzame mix van groen en plastic en papier. Hoe die duizenden milieuonvriendelijke snippers ooit weer verwijderd moeten worden... ach daar maal jij niet om. Naschrift:een dag later blijkt onder ons raam alles plots opgeruimd. We vermoeden dat de malende maaier voor straf met een prikker op pad is gestuurd om alsnog vakwerk te leveren. We hoorden hem zingen: I did it maai way

Spass

Twee camerateams van de Duitse tv (WDR) filmden deze week op het fijne terras van Arnhems Meisje. Ging om het op 3 juni om 20.15 uur uit te zenden toeristisch programma Wunderschön. Presentatoren Stefan Pinnow en Stefan Verhasselt nemen de grenzmensch mee op hun ontdekkingstocht door Kleverland und Gelderland. Alsof er een postume Derrick-aflevering werd gefilmd deden de Stefannen een actiescène. Vanaf het terras stapten ze op fietsen en riepen naar figuranten: ‘Dagggg’. Met keiharde G. Toen we applaudisseerden kregen we van de WDR nog een keurig uitlegstencil mee met een als uitsmijter: ‘Viel Spass beim Ansehen!'. Zo beleefd, die Duitsers.

Zutphen here we come

Q-Day in Arnhem trok 180.000 mensen naar het stadshart. 30.000 man meer dan in 2011. Mooi succes. En voor de zuurpruimen die altijd wat te mekkeren hebben, vonden we op onze website dg.nl een handige tip van ene Theo voor ‘alle slachtoffers van drukte en herrie’. Ga volgend jaar naar Zutphen, adviseert Theo. ‘Gegarandeerd niets te beleven!’. Gewoon van A naar Z, dus.

Bavaria

Dat er op Q-Day nauwelijks incidenten waren, kwam natuurlijk door de Bavariakooi. De wat? De Bavariakooi. U weet wel, dat afgeschermde partyterrein ter bevordering van de verkoop van Lieshouts gerstenat. De natte droom van elke kastelein, want met een groot hek rond jouw tappunten verhinder je ongewenste in- maar vooral uitstroom van tankende feestvierders. Beetje gedwongen biernering in naam van de veiligheid, zeg maar. Want je wilt je natuurlijk beschermen tegen onverlaten die elders goedkope treetjes stuntpils scoren en daarmee gaan gooien voor jouw podium . Dat brengt heibel, geruzie, gedrang en dus extra veiligheidsrisico’s die we juist wilden voorkomen. Mooi, zo’n kooi.

Budweiser

Het is een oud gevecht van evenementenorganisatoren én hun biersponsors tegen die onsportieve free riders. De eersten vinden de laatsten maar ongewenste meelifters die voor nop graantjes meepikken op een door anderen betaald feestje. Dat was al zo op de Arnhemse Korenmarkt en nu dus op de Markt. Vervelend voor degene die wel dokt. Vraag maar aan Budweiser, de officiële sponsor van het WK voetbal in Zuid-Afrika. Terwijl dit Amerikaanse biermerk voor heel veel geld een megakooi dacht te hebben gepacht, kaapten free riders van een niet nader te noemen biermerk uit Lieshout voor nop de media-aandacht. Met dames in opzichtige oranje jurkjes die ongewenst de Budweiserkooi instroomden. Maar toen was het wel leuk.